[Interview] Patrick Goldsteen: 'Consumptie van content automatiseert en personaliseert extreem snel'
- Media
- 31 mrt 2017 @ 08:33
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - RadioCrossmediaInterview
- 31 mrt 2017 @ 08:33
- Bas Vlugt
Patrick Goldsteen, Brand & Online Director bij Talpa Radio, is genomineerd voor Cross Media Man het Jaar 2017. Wij spreken hem.
Kun jij Talpa Radio introduceren?
De muziekmerken 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica vormen het hart van Talpa Radio. Via FM, DAB+, TV, online, social, apps en eigen events staan we wekelijks in contact met ruim 7 miljoen luisteraars, fans, volgers en likers.
Met onze sound, die zich op het ritme van de dag aanpast, maken we elke dag nog wat leuker. Dit moodboosten zit in het DNA van alle collega’s en zo hebben we de ambitie om élke Nederlander 24/7 waardevolle radio- en muziekentertainment te bieden.
Dat bereiken we met de juiste mix van onze kanalen en veelvoud aan touchpoints. Al deze interactiemogelijkheden maken het zo fantastisch om hier te werken.
Wat zijn jouw activiteiten bij Talpa Radio?
Binnen Talpa Radio ben ik het afgelopen anderhalf jaar verantwoordelijk geweest voor de doorontwikkeling van de digitale organisatie waar we met veel nieuw talent ons team op diverse vlakken sterker hebben gemaakt.
Er staat nu een online redactie die zich focust op unieke en original content vanuit de merk essenties en daarmee radio optimaal ondersteund. En een videoafdeling die TV 538, Visual Radio en totale event registraties met een hele flow content verzorgd, en ook hebben we onze eerste successen behaalt via ons MCN. Het development- en designteam focust zich vol op het bedienen van onze doelgroep op de digitale touchpoints, user centric wel te verstaan. Oftewel vol op de transformatie naar een home voor onze muziekmerken waarbij we naast prachtige radio ook content in alle vormen kunnen produceren in het verlengde van onze merken en de (commerciële) campagnes.
De nadruk ligt hierbij echt op het creëren van waardevolle content voor onze fans en luisteraars. Daarnaast ben ik sinds 1 jan jl. ook verantwoordelijk voor de marketing van de merken 538 en Radio 10 waardoor ik samen met CMO Jeroen de Bakker vanuit een strategische blik onze merken verder kan laten evalueren. Een prachtige combinatie!
Wat is jouw visie op crossmedia?
Vanuit mijn publishing achtergrond denk ik van nature al crossmediaal, ik kan er een prachtig verhaal over houden, maar de essentie zit voor mijn gevoel in de combinatie van je redactionele instinct met het relevant en efficiënt inzetten van de beschikbare kanalen. Dit zorgt ervoor dat je originele en effectieve content maakt op de plek waar je fan deze het liefste ontvangt. Beheers je dit spectrum dan ben je halverwege, want na de creatie komt het continue refinen hiervan op basis van resultaat, yep data. Want of het nu een campagne is, een nieuwe YouTube rubriek, een longtail aan radio content of die te gekke social posts die viral blijven gaan. Als je op basis van inzicht je content kan verbeteren en efficiënter kan distribueren dan bedien je de fans op hun wenken. Commerciële content? Deze vereist dezelfde flow want zonder deze sweetspot geen engagement of bereik.
Hoe zie jij crossmedia de komende jaren ontwikkelen?
In een wereld waar we nog steeds elk jaar structureel meer content consumeren via een veelvoud aan devices en waar de context van gebruik blijvend zal veranderen… heb je even? Wat mij fascineert is dat de consumptie van content extreem snel automatiseert en personalized. Denk je crossmedia onder de knie te hebben dan moet je razendsnel data snappen, die Apple Car integratie op orde hebben en die Alexa speaker koppelen aan je API om zo je content zo goed mogelijk beschikbaar te maken. Met Identity Management en een Data Management Platform kunnen we, los van het connecten met onze fans, ook relevante content serveren.
We gaan dus van doelgroep naar gedrag, context en personalisatie. Hierdoor kun binnen je kanaal strategie ook op individuen de creatie aanpassen. Dit gaat te gekke mogelijkheden creëren in content maar ook campagne en marketing wise.
Op welke cross mediale case of cross mediaal product van Talpa Radio ben jij trots?
Moet ik echt kiezen? We hebben zoveel toffe dingen geproduceerd. Zoals de samenwerking met T-Mobile, Etcetera & Red Urban Amsterdam. Hier zonden we vanuit een rijdende bus 538 Dance Departement live uit op radio, online en tv met Sunnery James en Ryan Marciano om uiteindelijk een twitterende luisteraar thuis te verrassen met een optreden van de heren. Ja, dan hebben we een te gekke cross media mix te pakken! Of dat we als enige radiozender uit Nederland live uitzenden vanaf Tomorrowland en dance liefhebbers bedienen met social reports, diverse videoreportages, zoals Nicky Romero undercover, en in de avond gelijk een best-off samenvatting produceren voor TV538 en YouTube. Om er dan maar een top 3 van te maken moet ik ook de Medaille Taxi noemen. Teams in Hilversum en in Rio wisten tijdens de Olympische Spelen de medaillewinnaars te interviewen, dit vervolgens te verwerken in te gekke radio en in de ochtend klaar te hebben in videoproducties. Dan ben ik echt mega trots op iedereen die aan dit soort campagnes werkt. Want om dit voor elkaar te boksen zowel content wise als technisch, dat houdt je niet voor mogelijk.
Wat zie jij zelf als jouw belangrijkste crossmedia-wapenfeit van 2016? (dit mag ook nog in de eerste 2 maanden van 2017 zijn geweest)
De echte creatie zit in de teams. Dus door teams te coachen en mogelijkheden te geven om crossmediaal te denken en werken, dat zie ik als belangrijkste wapenfeit.
De combinatie van mijn linkerbeen creativiteit en rechterbeen digital is wat ik hier voor gebruik. Veel is onzichtbaar en onderhuids vooral op digitaal gebied hebben we gigantische meters gemaakt waar we het komende jaar veel zichtbaars op gaan bouwen. Als ik kijk naar het afgelopen jaar wat een tastbaar en zichtbaar voorbeeld was, vind ik Hierrr met je rekening een ultiem voorbeeld waar die energie zich uitbetaald. Een gecombineerde brand en radio campagne. Helemaal 360 van te gekke radio tot hoogstaande video content en realtime digitale masten langs de A10 om op actualiteit in te haken. Relevant op elk kanaal.
Maar ook ons MCN met inmiddels meer dan 115k subs en onze YouTube rubriek Release Reacties die op TV weer een long edit is. Deze video’s gaan structureel over de 200 duizend views en daardoor werkte Zara Larsson er ook aan mee. Resultaat +500k views waarbij Release Reacties nu ruim over een miljoen views heen gaat in het korte bestaan. Dan denk ik echt hashtag #wow.
Wat is het laatste nieuws?
Los van de prachtige content domeinen die we bedienen ga je veel van ons zien op het gebied van digitaal muziek luisteren. Onze digitale “radio” portfolio moet groeien in aanbod binnen het totale digitale audio spectrum.
Ook onze content producties blijven groeien, vanuit de merken en samen met partners. Ons MCN krijgt nog meer focus en nieuwe producties zoals LOVERS x HATERS, TV538 krijgt een nieuwe programmering en video zal dominanter worden in onze content mix. En ik hoop binnenkort wat nieuws over een nieuwe 538 app te kunnen droppen, de design sprints zijn inmiddels in volle gang.
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
- Nieuwe Dumpert-serie volgt... 16-04-2025
- 'Nieuwsmedia worstelen omdat merken... 16-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management